Oklahomský blog Báry Jiříčkové I.

Oklahomský blog Báry Jiříčkové I.
Obecně celou Ameriku hodnotit nemůžu, když mám zkušenosti jen z jedné oblasti, to by bylo asi jako pokoušet se vystihnout hudebního ducha Evropy, když jste nevytáhli paty ze své země. Lidé jsou různí, ale jistá pojítka se mezi jednotlivými národy najít dají, obzvlášť jste-li nezávislý pozorovatel.

Každému bude zřejmě jasné, že lidé černé pleti si nebudou ze své vlastní vůle pouštět heavy metal, ale na druhou stranu se vyžijí v rapu a taneční klubové muzice, díky níž mohou rozvlnit svá nemalá pozadí a zapojit svůj neomylný smysl pro rytmus.

Nejsou však zdaleka jedinými, kdo holduje tomuto stylu hudby. Řekla bych dokonce, že veselé, pulzující skladby se spoustou elektronických zvuků vedou žebříčky popularity mezi mládeží. Dobrou ukázkou jsou třeba letošní všudypřítomné Party Rock a Sexy And I Know It od LMFAO, nebo další podobné americké párty hymny. Mile mě překvapilo, že na ty nejznámější hitovky se celý taneční parket seřadil a jako jeden tým se začal natřásat v jednom konkrétním tanci. Ne že bych byla zrovna fanouškem této hudby, ale je mi rozhodně milejší, než remixy, house a pisklavé pazvuky, které člověk slyší na párty večírcích v tuzemsku.

Druhou velkou kapitolou je pro Oklahomu a podobné státy americké country. Zpěvák v kovbojských botách, džínsech a klobouku, stojící na zrezlém pickupu a hrající na akustickou kytaru – co může být američtějšího? Nemyslete si ale, že tato sluncem prozářená hudba je jen pro vousaté staříky, naopak, spousta mladých dokonce neposlouchá nic jiného. K tomu je však třeba dodat, že existuje mnoho interpretů, jako třeba Carrie Underwood, Keith Urban či Taylor Swift, kteří country pojímají moderně, umisťují se v populárních žebříčcích a pobírají ceny.


(Carie Underwood)

Ve škole jsem letos někdy v dubnu dostala za úkol přečíst si článek o hudbě, který pojednával o rozhněvaných ženách v country muzice. Mě osobně celý text připadal jako španělská vesnice, ale moji „domorodí“ spolužáci se horlivě zapojovali do debaty o proměně ženského elementu a jeho postavení vůči mužům.

Ve velkých městech, jako je třeba Tulsa, si přijdou na své milovníci každého žánru, ale v menších městečkách, jako je moje domovské Tahlequah, jste odkázáni především na zmíněné country, alespoň co se týče živé muziky. Ono to ale nakonec je docela příjemné, jít ven a zaposlouchat se do veselých tónů, které v sobě shromažďují přátelskost a bezstarostnost, se kterou tu lidé žijí.